تبلیغات
[جغرافیا - مطالب آذر 1389
[جغرافیا

لینکدونی

آرشیو

لینکستان

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

اپولوژی افلاطون

آپولوژی افلاطون

اشارات و تنبیهات

 

آری آتنیان، گریز از مرگ دشوار نیست، گریز از بدی دشوار است. زیرا بدی تندتر از مرگ می دود. از این رو من پیر و ناتوان به دام مرگ افتادم ولی مدعیانم با همه چستی و چالاكی در چنگال بدی گرفتار آمدند. در پایان این محاكمه شما مرا به مرگ محكوم كردید و حقیقت آنان را به فرومایگی و بیدادگری محكوم ساخت و همه ما، همه من و همه آنان، از این پیشامد خشنودیم، شاید صلاح همه ما در این بود و گمان می كنم خوب است كه چنین شد.

    ای كسانی كه مرا محكوم كردید، اكنون دوست دارم سرنوشتی را كه پس از این واقعه به شما روی خواهد آورد پیشگویی كنم. زیرا هر آدمی همین كه به آستانه مرگ گام بگذارد از آینده باخبر می گردد. به خدا سوگند، پس از مرگ من، به كیفری بسیار سخت تر از آنچه درباره من روا داشتید دچار خواهید شد. مرا به كام مرگ فرستادید تا دیگر كسی نباشد كه به حساب زندگی شما رسیدگی كند ولی آنچه پس از مرگ من روی خواهد داد به عكس آرزوی شما خواهد بود. زیرا بسی كسان سربرخواهند داشت و شما را به پای محاسبه خواهند كشید كه تا امروز من، بی آنكه شما بدانید، آنها را از این كار بازداشته بودم. هرچند آنان جوان تر باشند تحمل سرزنش شان برای شما دشوارتر خواهد بود. اگر در این گمانید كه با كشتن آنان می توانید مانع از آن شوید كه كسی بتواند زندگی زشت شما را در برابر دیدگانتان قرار دهد و شما را شرمنده سازد سخت در اشتباهید. زیرا این روش نه انجام پذیر است و نه موافق شرافت. والاترین و انجام پذیرترین روش ها این است كه انسان دهان دیگران را نبندد بلكه بكوشد كه خود هر روز بهتر و خردمندتر گردد.

    

خطابه دفاعی سقراط

عنوان : آپولوژی (Apology)

 

موضوع : خطابه دفاعی سقراط

 

یادداشتها :

 

۱ ـ ابتدای دیالوگ افلاطون با این کلمات آغاز می شود "من نمی دانم". افلاطون در  بسیاری از دیالوگهای خود ، موضوع دیالوگ را در اولین کلمات اعلام می کند. در این دیالوگ هم تاکید سقراط بر این است که فلسفه چیزی جز فهم نادانی نیست.

 

۲ ـ کل دیالوگ افلاطون مانند بیشتر آثار او نوعی طعنه است. سقراط بارها تاکید می کند که در سخن گفتن توانا نیست در حالیکه از خود مهارت زیادی نشان می دهد. در عین حال او از سوفسطائیان بعنوان آموزگارانی توانا نام می برد و خود را در دانش آموزاندن ناتوان معرفی می کند.

 

۳ ـ سقراط در محاکمه خود بین سخنور (Orator) و فیلسوف تفکیک قائل می شود. سخنور از طریق هنر گفتگو دیگران را متقاعد می کند اگرچه آنچه می گوید حقیقت نداشته باشد. اما فیلسوف تنها حقیقت را می گوید. سقراط خود را در سخنوری ناتوان معرفی می کند و می گوید که قصد دارد جز حقیقت را بر زبان نیاورد. اما در پایان آشکار می شود که سقراط در سخنوری تواناییهای بسیاری دارد اگرچه بدلیل پافشاری بر عقاید خود مجازات سختی را برای خود تدارک می بیند.

 

۴ ـ سقراط در این گفتگو اعلام می کند که از خدای دلفوی شنیده است که او را دانا ترین مرد معرفی کرده است. او خود علت این امر را آگاهی به نادانیش معرفی می کند در حالیکه دیگران به همان اندازه نادانند اما به نادانی خود اعتراف نمی کنند.

 

۵ ـ سقراط از کسانی که با عاقبت اندیشی نظر خود را بیان می کنند انتقاد می کند. از نظر او ما نباید حقیقت و بیان آنرا فداری مصلحت کنیم. بعدا همین خاصیت با عنوان شهامت (courage) در رساله جمهوری از جمله فضائل چهارگانه معرفی می شود.

 

۶ ـ از نظر سقراط ، ترسیدن از مرگ خلاف فلسفه است زیرا کسی که از مرگ می ترسد به گونه ای عمل می کند که انگار می داند پس از مرگ چه چیز در انتظار اوست در حالیکه بر اساس تعلیم سقراط فلسفه این است که بدانیم ما نادانیم . سقراط در دیالولگ فایدون دلایل دیگری نیز برای نترسیدن از مرگ ارائه می دهد که در جای خود بررسی خواهم کرد.

 

۷ ـ  سقراط خود را فرستاده خدایان معرفی می کند که برای بیدار کردن مردمان آتن از خواب غفلت فرستاده شده است. از نظر او کشتنش بیش از همه نوعی بی احترامی به هدیه خدایان است.

 

۸ ـ تفکیک بین فیلسوف و سوفیست در اینجا اهمیت بسیار زیادی دارد. فیلسوف به معنی دوستدار دانش است که لزوما به معنی دارای دانش نیست. اما سوفیست به معنای استاد و دانشمند است.

 

۹ ـ سقراط به نکته مهمی درمورد خودش اشاره می کند. او می گوید که روش او در به پرسش گرفتن اعتقادات دیگران نشان دهنده این نیست که خود او دانشی دارد. او تنها قصد دارد نشان دهد که دیگران دانشی ندارند. این مسئله از آنجایی اهمیت بسیار زیادی دارد که یکی از اتهامات سقراط این بود که تظاهر به نادانی می کند اما در واقع مدعی دانایی است. معمولا دوران اندیشه افلاطون را به دوران سقراطی و پسا سقراطی تقسیم می کنند. افلاطون در دیالوگهای خود به وضوح سقراطی است یعنی در پایان به نتیجه ای نمی رسد و تنها مدعیات دیگران را نقش بر آب می کند. در واقع افلاطون در دیالوگهای خود به ندرت نکته ای را بصورت مثبت ابراز می کند. اما در جمهوری و قوانین او به گونه ای سخن می گوید که به وضوح مدعی دانش است.

نقد کتاب فلسفه جغرافیا دکتر شکوهی

 در آغاز کتاب بهتر بود         اول تعریفی از فلسفه  و  قلمرو  این علم ونیز فلسفه جغرافیا  را تو ضیح می داد در فصول کتاب یک درهم ریختگی به   چشم می -خورد در فصل اول کتاب ،جغرافیا ومفاهیم جغرافیایی یک نوع کلی گویی ودر هم ریختگی به چشم می خورد.

درباره نقش هواپیما یی در مفاهیم سیاره یی ومسائل جغرافیایی :

درسال1349درست تکنولوژی به حد امروز نبود ولی در تجدید چاپ های بعدی   مو لف می توانست ایرادها را درست کند مثلا (هواپیما آخرین مرحله محدود کردن وکوچک کردن سیاره زمین به شمار می رود)یا (افزایش سرعت وظهور هواپیماههای جدید وامکان رساندن بمبهای  اتمی به مراکز صنعتی وحساس کشورها وغیر )که در حال حاضر با فناوریهای الکترونیکی (اینترنت)وپشرفتهای هسته این بحث ها مردود است ودر حال حاضر بعد مسافت کمرنگ تر شد.

در فصول مختلف کتاب اسم جغرافیدانان گوناگونی آمد که فقط اکتفا به تعریف جغرافیا از دید این  جغرافیدانان  شد    و از یک کلی گویی وسطحی نگری بر خوردار است.

در این کتاب در خصوص  ماهیت  جغرافیا   وسوالات اساسی که پیش روی جغرافیادانان است اشاره نشده و همچنین اشاره به شاخص های جغرافیا مثل:فضا- مکان- محیط -نقشه نشد که در صورتی این شاخص ها ی محوری جغرافیا هستن.                                                                              درمورد تقسیمات جغرافیا از آنجایی که نخستین قدم در بررسی علمی عمل تقسیم بندی صحیح است بهتر بود یک تقسیم بندی منظم تر ارائه می شود  در فصل اول در صفحه 29 تقسیمات جغرافیایی اشاره شده حال در فصل دوم اول تعریف ناحیه ودر اخر فصل اشاره به جغرافیایی عمومی شده.حال به طور معمول در سطح دنیا جغرافیا را به دو بخش:مطالعات عمومی یا    موضوعی و مطالعات ناحیه ای تقسیم   می کنند و  مورد مطالعه قرار می دهند. حال در کتاب فلسفه دکتر شکوهی   از لحاظ تقسیم بندی مشاهده نمی شود.     فصل پنچم با عنوان مفاهیم ومکتب های جغرافیای انسانی مطرح   شد که بامطالب فصل هم خوانی  نداشته ودر  این     فصل  اشاره محدود به مکتب اختیار شدو دیگر مکاتب بحث نشد و یک نوع گسیختگی در سر عنوان وبخش های داخل فصل دیده می شود.

ایلام

 ایلام

سرزمین ایلام با کوهستان های سلسله وار و دشت های پهناور، زیستگاه انواع گونه های گیاهی و جانوری است که چشم اندازهای زیبای طبیعی را در این منطقه به وجود آورده اند. این منطقه که بر دامنه کوه های خود سبزی جنگل های بلوط را دارد؛ در برگیرنده و رودخانه ها و آبشارهای زیادی است که هر یک جاذبه های خاص و مناظر روح پروری را به نمایش می گذارند. ایلام که از بکرترین مناطق سرزمین ایران است  از قابلیت های برجسته و با ارزشی در زمینه گردشگری طبیعی برخوردار است.پیشینه تاریخی و باستانی این خطه از ایران سبب شده جاذبه های با ارزشی در این منطقه وجود داشته باشد که نام آنها یادآور اساتیر افسانه ای ایران باستانی است. جاذبه های اجتماعی و فرهنگی استان ایلام از دیگر زیبایی های منطقه هستند که بر جاذبه های گردشگری استان می افزاید.

فصل بهار که زمان رویش گل های زیبا وحشی در این خطه است و فصل تابستان با رودخانه های خروشان و آبشارهای زیبا مناسب ترین زمان سفر به ایلام است. ایلام حدود 30 قلعه تاریخی دارد که چوار قله ، پوراشرف، میرغلام هاشمی و تاجمیر از آن جمله اند. همچنین آتشکده های سیاهگل ایوان موشکان و طاقی از دیگر آثار به جای مانده از دوران بیش از اسلام است.میهمانان نوروزی در سفر به ایلام از کاخ فلاحتی، مجموعه کاخ قلعه والی، قلعه قیران که مشرف به ناحیه جنگلی بسیار زیبایی به نام ششدار، تپه و رده کبود در نزدیکی رود کشکان و سنگ نوشته آشوری گل گل که روی دیوار، کوهی در جوار روستای گل گل حکاکی شده می توانند دیدن کنند. سنگ نوشته های دیگری در ایلام هستند که نشان از قدمت تاریخی این استان کوهستانی غرب کشورمان دارد.

منبع:(فرهنگ آبادی های استان ایلام.سال 1385)

 

 

 

 

 

 

 

 

عکس طبیعت زاگرس

عکس های مناظر طبیعی ایران
عکس طبیعت زاگرس

منظره های زیبای ایران
عکس طبیعت زاگرس

عکس های رشته کوه زاگرس
عکس طبیعت زاگرس

عکس طبیعت زاگرس

عکس درخت ون
عکس درخت ون

عکس های طبیعت ایلام – عروس زاگرس

عکس های طبیعت ایلام - عروس زاگرس

عکس طبیعت زاگرس

عکس طبیعت زاگرس
عکس های طبیعت ایلام – عروس زاگرس

عکس های طبیعت ایلام - عروس زاگرس

عکس طبیعت زاگرس

عکس طبیعت زاگرس

عکس جنگل های بلوط – مناظر طبیعی
عکس جنگل های بلوط - مناظر طبیعی

عکس جنگل های بلوط – مناظر طبیعی
عکس جنگل های بلوط - مناظر طبیعی

عکس طبیعت زاگرس

عکس های درخت بلوط
عکس های درخت بلوط

پرفسور فردیک هارینسون

پرفسور فردیک هارسیون ازدانشگاه پرینستون معتقد است :که در کشوری که نتواند مهارتها ودانش مردمش را توسعه دهد واز ان در اقتصاد ملی به نحو موثری بهره برداری کند قادر نیست هیچ چیز دیگر را توسعه بخشد .

منبع:(حسین نزاد.تهمینه.برسی نظام خدمات رسانی به نقاط روستای ومکان یابی نظام مطلوب .پایان نامه کاشناسی ارشد دانشگاه تهران)

شاخص های توسعه اقتصادی

شاخص‌های توسعه اقتصادی

از جمله شاخص‌های توسعه اقتصادی یا سطح توسعه‌یافتگی می‌توان این موارد را برشمرد:

  • شاخص درآمد سرانه

از تقسیم درآمد ملی یک کشور (تولید ناخالص داخلی) به جمعیت آن، درآمد سرانه به‌دست می‌آید. این شاخص ساده و قابل‌ارزیابی در کشورهای مختلف, معمولاً با سطح درآمد سرانه کشورهای پیشرفته مقایسه می‌شود.

  • شاخص برابری قدرت خرید (PPP)

شاخص درآمد سرانه از قیمت‌های محلی کشورها محاسبه می‌گردد و سطح قیمت محصولات و خدمات در کشورهای مختلف جهان یکسان نیست. یکی از روش‌ها متداول برای مقایسه ساختار اقتصادی کشورهای مختلف، استفاده از شاخص برابری قدرت خرید است. در این روش، مجموعه‌ای از قیمت‌های حاکم در یک کشور در نظر گرفته می‌شود و از آن برای ارزیابی قیمت تمام کالاهای تولید شده در سایر کشورها استفاده می‌شود.

  • شاخص درآمد پایدار (GNA, SSI)

در این روش، هزینه‌های زیست‌محیطی که در جریان تولید و رشد اقتصادی ایجاد می‌گردد نیز در حساب‌های ملی منظور گردیده (چه به عنوان خسارت و چه به عنوان بهبود منابع و محیط زیست) و سپس میزان رشد و توسعه بدست می‌آید.

  • شاخص توسعه انسانی (HDI)
نوشتار اصلی: شاخص توسعه انسانی

این شاخص در سال ۱۹۹۱ توسط سازمان ملل متحد معرفی گردید که براساس این شاخص‌ها محاسبه می‌گردد: درآمد سرانه واقعی (براساس روش شاخص برابری خرید)، امید به زندگی (دربدو تولد) و دسترسی به آموزش (که تابعی از نرخ باسوادی بزرگسالان و میانگین سال‌های به مدرسه‌رفتن افراد است).

  • حضور فعال زنان در عرصه اجتماعی

هر چه حضور فعال زنان در عرصه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بیشتر باشد، جامعه توسعه یافته‌تر است. درجوامع توسعه نیافته، نیمی از جمعیت را زنان تشکیل می‌دهند که اکثرا بیکارند و به این ترتیب نیروی انسانی در این کشورها به نصف کاهش یافته است.

  • استقلال ملی

به این مفهوم که سایر دولت ها به میزان زیادی نتوانند بر تصمیمات دولت ملی نفوذ و تأثیر به سزا داشته باشند.

 

علیشیروان

ادامه مطلب

دهستان های بخش بدره

دهستان های بخش بدره: هندمینی ، دوستان ، علی شروان این شهر از جمله مناطق كردنشین و با قدمت استان ایلام بوده كه دارای مراكز و آثار باتانی منحصر به فردی می باشد.از لحاظ موقعیت جغرافیائی در 80 كیلومتری جنوب شهر ایلام قرار دارد.این شهر در اوایل مركز شهرستان بوده ولی بدلایلی مركزیت این شهر به بخش دره شهر كه در 45 كیلومتری جنوب آن قرار دارد منتقل می گردد.آب و هوای این شهر در زمستان سرد وبرفی و در تابستانها معتدل بوده و بدلیل دارا بودن جاذبه های گردش گری موقعیت بسیار مناسبی برای بازدید و. تفرج دارد.طوایف زیادی در این منطقه زندگی می نمایند كه بدلیل گستردگی آنها و ارتباط با شاخه های اصلی تعدادی از آنها كه از شهر بدره تا منطقه اكل گراب می باشد آورده شده است : طایفه خانگه(كاطمی،كریمی،قاسمی،منصوری،داراخانی،قلیچی )،كره گوش،علیشروان،سرخ سرخ،كمره،پای روند،جافربگ مهمترین دهستان بخش بدره سرتنگ بهرامخانی است.این دهستان جاگاه تابستانی ایلات مال میر كرده و مراد وند بوده است . مناطق باستانی تگ كافری تنگ برنجان و تنگ الماس در این منطقه قرار دارند. رودخانه سیمره از محل قشلاق ایلات فوق الذكر در منطقه گلوز و از میان دره برنجان گذر می كند. منطقه دره گلوز مجل قشلاق ایل مال میر كرده می باشد و هنوز هم بر خی از افراد این ایل در زمستان گله های خود را به آنجا منتقل می نمایند. اماكن زیارتی: 1-جابر ابن حیان .بنای این زیارتگاه تا قبل از باز سازی شبیه بنای دانیال نبی بوده است.(عكسهایی از آن نزد نگارنده موجود است) اخیرن این بنای آن را به كلی ویران و از نو بنایی با شكل و شمایل مساجد امروزی بنا نموده و تحت نظارت اداره اوقاف استان ایلام اداره می شود.این زیارتگاه در منطقه به همین اسم(جابر) و به زبان مجلی جاور قرار دارد. 2-امام زاده پیر محمد . این امام زاده در منطقه پشته لارت در حومه شهر بدره قرار دارد. 3-قدمگاه ابلفضل العباس. این زیارتگاه معروف به عباس شگرعلی واقع در بان هلان از روستا های بخش بدره قرار دارد.

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : فاضلی

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان